Waarom zou u doelen meten?

Als u een website heeft dan heeft u hier waarschijnlijk een doel mee. Zeer waarschijnlijk zelfs meerdere doelen of subdoelen. Op onze website is 1 van de doelen dat website eigenaren met ons in contact komen. Als we niet meten of dit doel behaald word en hoe goed dit doel behaald word, weten we ook niet of we onze strategie moeten bijstellen. Zoals mijn leraar vroeger altijd zei "Meten is weten". Dus om te weten of onze inspanningen nut hebben meten we of onze doelen behaald worden.

Hoe meet u of uw doelen behaalt worden?

De behaalde resultaten op uw website kunt u meten met een statistieken pakket. Wij bieden standaard 2 pakketten aan. Namelijk Google Analytics en Piwik. Om bijvoorbeeld te meten hoeveel bezoekers er op een site het contact formulier invullen zullen we 1 van deze pakketten moeten inzetten. Ik zal met u stap voor stap per pakket doorlopen hoe u dit doet.

Piwik

Om bij Piwik doelen in te stellen logt u in bij Piwik. Bovenaan in het menu ziet u prominent Doelen staan. Als u hier op klikt, krijgt u waarschijnlijk het volgende scherm te zien:

Piwik nieuwe doelen instellen

Dit ziet u omdat u nog geen doelen ingesteld heeft. Mocht u wel al doelen hebben ingesteld dan krijgt u een overzicht te zien van uw behaalde doelen. In dit geval moet u in het submenu (onder het hoofdmenu) op Beheer Doelen klikken. U ziet dan een overzicht van uw al ingestelde doelen. Onder deze tabel kunt op de optie Creëer een nieuw doel klikken, waarna u bovenstaand scherm ziet.

We willen weten hoe vaak een contact formulier ingevuld word. Onze doelstelling naam is daarom "Afgerond contactformulier". Als bezoekers een contactformulier ingevuld en verstuurd hebben is het gebruikelijk om ze naar een bedankt pagina door te sturen. In ons geval is deze pagina te vinden via de url "www.mijnsite.nl/bedankt/". We kiezen daarom bij de instelling Doelstelling is geactiveerd wanneer bezoekers voor de optie "Bezoek een gegeven url (pagina of groep pagina's)". Bij de volgende optie (waar de URL) kiezen we voor "bevat" met patroon "bedankt". U zou ook voor "exact" kunnen kiezen met het patroon "http://www.mijnsite.nl/bedankt/" maar als deze pagina nu op een andere manier bezocht word (bijvoorbeeld de beveiligde pagina "https://www.mijnsite.nl/bedankt/") werkt dit niet meer.

De twee volgende opties kunt u naar eigen smaak invullen. Wij kiezen er voor om de conversie van een doel slechts 1 keer te laten plaatsvinden per bezoek omdat als het contact formulier 2 keer achter elkaar word verzonden dit waarschijnlijk om een vergissing of spam gaat. Tot slot kunt u nog een waarde aan het behalen van het doel hangen voor u op de rode knop drukt om uw doel op te slaan. Wij kiezen er echter voor om hier geen waarde in te vullen omdat een ingevuld contactformulier niet direct geld waard is.

U heeft nu een nieuw submenu item van menu item Doelen met de naam van uw doel. Hier krijgt u een mooi overzicht van de behaalde doelen.

Piwik behaalde doelen

Google Analytics

Om bij Google Analytics doelen in te stellen logt u in bij Google Analytics. Bovenaan de pagina klikt u in het menu op Beheer. U krijgt nu 3 kolommen te zien. In de meest rechter kolom vind u de optie Doelen. Wanneer u hierop geklikt heeft krijgt u het volgende scherm te zien:

Google Analytics nieuwe doelen instellen

Om een nieuw doel aan te maken maakt u gebruik van de rode knop. We willen weten hoe vaak een contact formulier ingevuld word. Onze naam is daarom "Afgerond contactformulier". Als bezoekers een contactformulier ingevuld en verstuurd hebben is het gebruikelijk om ze naar een bedankt pagina door te sturen. In ons geval is deze pagina te vinden via de url "www.mijnsite.nl/bedankt/". We kiezen daarom bij de instelling Type voor "Bestemming" en gaan door naar de volgende stap. Bij Bestemming kiest u "Gelijk aan" en vult u het laatste deel van de url in ("/bedankt/").

De twee volgende opties kunt u naar eigen smaak invullen. Wij kiezen er voor om geen waarde in te vullen omdat een ingevuld contactformulier niet direct geld waard is. En ook de Trechter is voor ons contactformulier niet nodig. We slaan vervolgens het doel op met de blauwe knop "Doel maken".

Als u nu via het menu (bovenaan de pagina) naar Rapportage gaat en daarna in het linker menu naar Conversies > Doelen > Overzicht krijgt u een mooi overzicht van de gehaalde doelen.

Google Analytics behaalde doelen

Heeft u hulp nodig bij het instellen of opzetten van uw statistieken pakket? Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact met ons op.